De voeding die je eet heeft natuurlijk grote invloed op de werking van je spijsvertering. Maar wist je dat je eetgewoonten ook een enorm verschil kunnen maken?
Hoe je eet en wanneer je eet heeft grote invloed op hoe je spijsvertering verloopt. Dus heb je regelmatig last van spijsverteringsklachten en wil je niet direct je voeding aanpassen? Dan zijn deze tips een goed begin!

1. Eet in een oase van rust

Spijsverteren kan alleen wanneer je in rust bent. Op het moment dat er allerlei prikkels zijn tijdens het eten, zorgt het sympathisch zenuwstelsel er automatisch voor dat je lichaam in fight-flight modus komt. Vanuit de natuur is het zo geregeld dat er in een fight-flight situatie energie vrij wordt gemaakt voor ‘overleven’ en er daardoor tijdelijk geen energie naar de spijsvertering gaat. Stress, maar ook eten terwijl je tv kijkt, achter het stuur zit of tijdens het werken zorgt er dus voor dat je spijsvertering uit staat. Niet handig als je voedingsstoffen wilt opnemen!


2. Vergeet niet te kauwen!

Het klinkt heel voor de hand liggend, maar hier gaat het vaker mis dan je denkt.
Je dunne darm is ervoor gemaakt om minuscule stukjes voeding te verteren en in de bloedbaan op te nemen. Wanneer je grote brokken eten doorslikt, geef je je dunne darm een flinke uitdaging. Het verteren van te grote stukken voeding kost bergen energie en zal nooit optimaal lukken. Het gevolg? Veel van de voeding zal onverteerd in de dikke darm aankomen. Hier gaan je darmbacteriën ermee aan de haal, wat weer vervelende buikklachten kan geven. Uiteindelijk komt een groot deel van je gezonde maaltijd onverteerd in het toilet terecht.
Neem dus rustig de tijd voor je maaltijd en kauw iedere hap letterlijk tot moes. Je darmen zullen je dankbaar zijn!


3. Drink niet tijdens de maaltijd

Voldoende drinken is hartstikke gezond en ook nog eens goed voor je spijsvertering. Drink dus vooral veel water, maar liever niet tijdens het eten.
Ons maagzuur heeft een PH van 1 – 1.5 , bijna net zo zuur als zoutzuur. Dit is nodig om ons voedsel te verteren en om ziekmakers die via de voeding binnenkomen onschadelijk te maken.
Wanneer je drinkt tijdens het eten, verdunt het maagzuur en wordt het dus minder zuur. Maagzuur wat niet zuur genoeg is, kan niet goed zijn werk doen en kan daardoor tot darmklachten leiden. Drink dus van een half uur voor de maaltijd tot een half uur na het eten liever even niet.

 

4. Rest & Digest

Bij tip 1 had ik het al over het fight-flight mechanisme en je spijsvertering. Als je sympathisch (actief) bent, gaat je spijsverering uit.
Dit geldt dus ook voor sporten en bewegen. Tijdens het sporten kan je geen voeding verteren (nee, die banaan tijdens het hardlopen heb je niets aan!). Ook het ‘spijsverteringswandelingetje’ waar we in Nederland zo dol op zijn werkt echt averechts.
Plan je sport en beweegmomenten dus liever vóór het eten of minimaal 2 uur erna. Ga na het eten lekker een uurtje op de bank zitten, pak een goed boek of voer een goed gesprek. Rest & digest!
Overigens helpt bewegen voor het eten ook de glucosevoorraden in je spieren te verbranden. Dit maakt het makkelijker om gewicht verliezen en zorgt dat je bloedsuiker stabieler blijft. Win-win dus!


5.
Geef je spijsvertering rust: beperk je eetmomenten

De meeste mensen eten tussen de 6 en 8 keer per dag, vaak al vanaf vroeg in de ochtend tot kort voor ze naar bed gaan. Als je elke twee tot drie uur iets eet, dan is je spijsvertering continu actief. Dat betekent dat je lever, alvleesklier en je darmen de hele dag bezig zijn om jouw maaltijden te verteren.
Spijsverteren kost je lichaam een heleboel energie. Eet jij vier keer of vaker per dag en kan je wel wat extra energie gebruiken? Minder vaak eten levert je echt energie op!
Probeer eens terug te gaan naar 3 eet- en drinkmomenten per dag (water en thee zonder suiker tellen niet mee). Lukt het niet direct om maar 3 keer per dag te eten? Begin dan door eerst 1 eetmoment per dag te schrappen en doe dit na een week nog een keer. Herhaal dit tot je op 3 eetmomenten per dag zit. Het is in het begin even wennen, maar je gaat je er ongetwijfeld een stuk beter door voelen!

Als je spijsverteringsklachten hebt, dan zijn deze tips een goed begin. Maar bij hardnekkige klachten is vaak meer nodig dan alleen het aanpassen van je eetgewoonten. Wil je graag advies over je eetpatroon, of onder begeleiding aan de slag om van je spijsverteringsklachten af te komen? Ik help je graag! Kijk hier wat ik voor je kan betekenen.

Vind je dit artikel waardevol? Deel het dan met anderen!

Heb jij last van spijsverteringsklachten en wil je hier iets aan doen? Kijk dan hier wat Orthomea voor je kan betekenen of plan direct een gratis online kennismakingsgesprek.

 

Plan een gratis sessie